Tuesday, October 9, 2007

Kuih Ros

Kuih Ros
Bahan-Bahan:
300 g gula kastor (agak agak kemanisannya)
600 gm tepung beras
4 cawan santan
2 sudu teh garam Sebiji telur
Minyak untuk menggoreng

Cara:
Bancuh kesemua bahan ke dalam bekas pembancuh dan pastikan ia tidak terlalu cair. Panaskan minyak di dalam kuali dan rendam acuan di dalamnya lebih kurang seminit. Angkat acuan dan celupkan ke dalam adunan, angkat semuala acuan dan gorengkan. Tanggalkan adunan daripada acuan di dalam kuali. Goreng sehingga kuih garing kekuningan, angkat dan tuskan
================================================================================
cara yang lain pulak
Pukul telur dan gula hingga kembang. Masukkan santan, garam dan tepung beras, campur hingga sebati. Panaskan acuan di dalam minyak panas, celup ke dalam bancuhan dan masukkan ke dalam minyak. Goyang perlahan hingga kuih tertanggal dari acuan. Goreng hingga keemasan baru diangkat. Angkat dan sejatkan.
Nota: Acuan mesti cukup panas tetapi jangan terlalu panas. Ambil sedikit adunan, isikan ke dalam mangkuk yg agak kecil dan celup di sini, tambah mengikut keperluan. (Pastikan ketinggian adunan di dalam mangkuk mencukupi utk acuan). Lazimnya, 2-3 keping yg pertama tidak begitu sempurna tetapi kuih-kuih seterusnya akan menjadi. InsyaAllah.
=========================================================================================

CORNFLAKES PERMATA
Bahan-Bahan:
125 gm mentega
100 gm gula
1 biji telur
175 gm tepung gandum 1 sudu teh serbuk penaik
125 gm cornflakes
Ceri merah
Mangkuk kertas hitam

Cara:
Pukul gula dan mentega hingga kembang. Masukkan telur dan esen vanila. Ayak tepung bersama serbuk penaik. Campur tepung dan cornflakes ke dalam adunan mentega. Gaul rata. Ambil secubit-secubit dan masukkan ke dalam mangkuk kertas. Bubuh ceri sebagai hiasan.

No comments: